Skip to content
Total Sales Engineer Maurits Ros

“Als je focust op het belang van de klant, heb je een win-win voor altijd”

Interview met Maurits Ros, Sales Engineer Lubricants Industry bij Total Nederland

Maurits Ros (32) heeft al van jongs af aan voorliefde voor techniek en commercie. In zijn huidige functie als Sales Engineer Lubricants Industry bij Total Nederland komen beide aspecten samen. Volgens Maurits een geweldige combinatie. Maar waarom? Tijd voor een goed gesprek.

Vertel eens over je job

“Ik werk sinds november 2019 bij Total Nederland. Binnen mijn functie ben ik verantwoordelijk voor het leveren van smeermiddelen aan de Nederlandse Industrie. Het mooie van deze functie is dat je bij heel veel bedrijven komt, in heel veel branches. Van metaalbewerkers tot veevoeders, van offshore tot houtvezelbedrijven. Hierdoor krijg je inzicht in hun business, wat heel boeiend is. Naast een portfolio van bestaande klanten waar ik verantwoordelijk voor ben, is mijn taak om nieuwe business aan te trekken.”

Waarom dan juist bij Total?

“Het mooie van Total is dat het de persoonlijke benadering heeft van een klein bedrijf, maar ondertussen één van de grootste energiemaatschappijen ter wereld is. Dat biedt kansen voor nu en in de toekomst. Omdat interne processen goed lopen, kan ik me focussen op waar ik goed in ben: het ontwikkelen van de industrie met innovatieve oplossingen waar de klant écht bij gebaat is.”

Hoe is je passie voor dit werk ontstaan?

“Ik heb specifiek voor dit vakgebied gekozen omdat als het om smeermiddelen gaat, het meteen om techniek gaat. En dat boeit mij. Gek gezegd: Een typische verkoper kan niets moeilijks uitleggen, terwijl een typische techneut niets makkelijks uit kan leggen. Dat zijn echt twee werelden. Je hebt iemand nodig die kan meedenken met de techneuten en dat commercieel interessant kan maken voor de potentiele klant. Dat beroep heet Sales Engineer.”

Een typische verkoper kan niets moeilijks uitleggen, terwijl een typische techneut niets makkelijks uit kan leggen.

Is het zoeken van nieuwe klanten lastig?

“Ik wil het vooral een uitdaging noemen. Doe je niets, dan blijft het bij het oude. Dat prikkelt mijn creativiteit. Wat kan ik nu doen, om het verschil te maken? Een telefoontje kan het begin zijn van een nieuwe relatie welke tientallen jaren blijft doorgaan. En dat vind ik mooi: het ontwikkelen van een relatie van niets tot bloeiend. Daar doe je het voor. Je maakt geen eenmalige deals, smeermiddelen zijn verbruiksgoederen en als je focust op het belang van de klant, heb je win-win voor altijd.”

Wat spreekt je aan in de metaalbewerking?

“Metaalbewerking spreekt mij enorm aan. Jongens en meiden achter de machines zijn werkelijk artiesten, geweldig om te zien hoe ze met passie hun werkstuk maken. Je ziet dat deze branche volop in beweging is, waarbij bedrijven steeds meer automatiseren en specialiseren.”

Waar ligt de kracht van Total voor deze specialistische markt? 

“Total heeft heel veel innovatieve producten. Neem Total FOLIA bijvoorbeeld, onze metaalbewerkingsvloeistof zonder olie. Hiermee zijn we de eerste. Dat had ik niet zien aankomen: bij Total werken en een olievrij product verkopen! FOLIA biedt grote voordelen, vooral op het gebied van gezondheid en veiligheid in de werkplaats. Dankzij FOLIA zijn oliedampen in de werkplaats verleden tijd, ook huidirritatie komt niet meer voor. Door het complete assortiment producten kun je de klant altijd iets bieden. Daarbij doet Total rechtstreeks zaken met industriële klanten, waardoor we goede support kunnen bieden.”

Dat had ik niet zien aankomen: bij Total werken en een olievrij product verkopen!

Wat zou je voor advies willen meegeven aan klanten?

“Ik zou bedrijven willen aanraden hun huidige smeermiddelen (nogmaals) te bespreken met Total. Er zijn de laatste tijd zoveel innovatieve producten ontwikkeld, dat de kans groot is dat het efficiënter, gezonder én met lager TCO kan. Wie wil dat nou niet?”

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

“Ik zie mezelf doorgroeien in een functie met meer verantwoordelijkheid. Wat het dan ook mogen zijn, deze elementen moeten erin terugkomen: technische diepgang, overdragen van kennis en het ontwikkelen van business, maar dan internationaal.”
 

Meer nieuws