Skip to content

Huib Bimmel (30) heeft als mede-directeur de leiding over Oliehandel Dekker B.V., een groothandel in brandstoffen en smeermiddelen en tevens het moederbedrijf van Zeeland Bunkering. Die combinatie maakt dat de onderneming – met Zuidwest Nederland als belangrijkste domein - actief is op het land en op het water. “Een interessante combinatie die elkaar uitstekend kan versterken”, zegt Huib. Tijd voor een goed gesprek.

Total artikel interview Oliehandel Dekker
Total artikel interview Oliehandel Dekker

"actief op het land en op het water"

Kun je wat vertellen over het bedrijf Oliehandel Dekker?

“Maar natuurlijk. Oliehandel Dekker is het moederbedrijf van Zeeland Bunkering. Oliehandel Dekker werd in 1973 opgericht, eigenlijk tegelijkertijd met de opening van de raffinaderij van Total in Vlissingen. Mijn opa heeft het bedrijf opgericht. Het begon met smeerolie en brandstoffen, maar de zaak groeide al snel uit tot een groothandel met bemande en onbemande tankstations. We hebben nu een eigen gashandel en er rijden zes eigen tankwagens rond die leveren aan de bouw-, boeren-, transport- en industriesector. Daarnaast hebben we verschillende bakwagens rondrijden die de gasflessen en smeerolie op locatie bezorgen. We hebben ongeveer 70 medewerkers.”

 

Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden van Oliehandel Dekker?

“Dat is de groothandel met brandstoffen. We zijn in staat om snel de brandstof te brengen naar het bedrijf op locatie. Het bezorgen van gasflessen en smeerolie is ook een belangrijke activiteit. Ons bedrijf heeft daarnaast een eigen technische dienst. Variatie in ons werk is er door Zeeland Bunkering, een bedrijf actief in de scheepvaart. In 2015 hebben we Bondewel Oliën en Gassen overgenomen in Terneuzen. Die naam hebben we omgezet naar Zeeland Bunkering. Sindsdien zijn we actief in de binnenvaart en zeehandel. Zeeland Bunkering richt zich op waterhandel, en Oliehandel Dekker op activiteiten op het land. Zeeland Bunkering heeft op zijn beurt eigen bunkerboten en Oliehandel Dekker heeft eigen trucks. Op die manier zijn we multifunctioneel en kunnen we elkaar uitstekend versterken. Onze werkzaamheden sluiten mooi op elkaar aan.”

 

Zeeland Bunkering

Hoeveel schepen heeft Zeeland Bunkering?

“We hebben vijf bunkerboten varen, waarmee we de binnenvaart en zeevaartschepen kunnen bevoorraden. Onze schepen liggen in Terneuzen en Vlissingen. We zijn vaak te vinden in Terneuzen, Gent, Vlissingen en Antwerpen. In Terneuzen wordt een nieuwe zeesluis gebouwd. Dat houden we ook nauwgezet in de gaten, want hierdoor zullen de mogelijkheden in deze waterrijke regio alleen maar toenemen.”

 

Wat maakt werken voor dit bedrijf zo leuk?

“Het is een echt familiebedrijf met korte lijntjes. We hebben nauw contact met onze klanten. Dat moet ook wel, want onze branche is altijd in ontwikkeling. Helemaal de laatste tijd. De energietransitie zit nog maar in de beginfase, maar er is nu al veel interesse naar brandstof besparende technieken. Waar gaat het heen in de toekomst? Dat zullen we moeten afwachten. We proberen alle ontwikkelingen in ieder geval intensief te volgen en proberen onze klanten hierin optimaal te ondersteunen.”

 

Wat maakt het uitdagend om de dagelijkse leiding te hebben over dit bedrijf?

“Elke dag hebben we de doelstelling om onze klanten altijd zo goed mogelijk te helpen. We hechten grote waarde aan service. We kennen de markt heel goed, vooral in Zeeland. Iedereen kan brandstof leveren, dat is niet heel bijzonder. Maar je kunt wel het verschil maken met extra service. Daarin proberen we ons te onderscheiden. Daarvoor houden we onze ogen goed open en kijken we of alles gaat zoals het hoort te gaan. We hebben een mooi team met weinig verloop in personeel. Dat heeft voordelen. Want onze mensen kennen het product door en door en hebben kennis van de markt. Het is belangrijk om kennis te hebben over hetgeen wat je verkoopt.”

 

Hoe blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in je vakgebied?

“Op verschillende manieren, we krijgen sowieso veel informatie van Total Nederland. Total is ook onze grootste leverancier zowel voor Zeeland Bunkering als Oliehandel Dekker. Total is een organisatie waarmee je kunt praten over nieuwe ontwikkelingen. Soms komen ze zelfs met nieuwe ideeën. Verder zijn we lid van de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche, NOVE. Deze behartigt als brancheorganisatie de belangen van onafhankelijke, particuliere brandstofhandelaren. NOVE is tevens een belangrijk informatiekanaal. Wet- en regelgeving volgen we ook op de voet. Daarnaast verschaffen we informatie uit relevante magazines, en het internet. Het lezen van lokale magazines en kranten helpt ook, want zo blijf je op de hoogte van de lokale marktsituatie en kun je snel inspelen op nieuwe kansen.”

 

Wat is je belangrijkste advies aan klanten? 

“Dat verschilt eigenlijk per product wat we verkopen. We praten binnen ons bedrijf vaak over ‘good house keeping’. Dit betekent dat je moet zorgen dat al het materiaal in goede gezondheid is. Daar hebben we ook een eigen technische inspectie voor. We helpen verder met het nemen van oliemonsters voor ANAC olie-analyes. Daar maken we veel gebruik van. Met deze techniek valt te achterhalen hoe het met de “staat” van een machine gesteld is. Mooie techniek. Het is vooral belangrijk dat je moet zorgen dat je niet voor verassingen komt te staan. Voorkomen is beter dan… Vul de rest zelf maar in. Klanten kunnen bij ons ook altijd terecht met vragen over regelgeving. Daarvan zijn we goed op de hoogte en kunnen we adviseren.”

 

Wat zijn je verwachtingen voor de toekomst?

“Je merkt dat er steeds meer eisen worden gesteld aan brandstoffen. Er komen ook meer bio-toevoegingen, welke wij goed in de gaten houden. De Nederlandse overheid is daarnaast voornemens om de binnenvaart ook onder de verplichte bijmenging van biobrandstoffen te laten vallen. Dit kan de concurrentiepositie t.o.v. België ernstig verslechteren.
We verwachten wel dat er een verdere verduurzaming komt. Dat gaat logischerwijs in de auto-industrie sneller ten opzichte van zeevaart en binnenvaart. Er is sprake van progressie, maar binnenvaart en zeevaart zijn wel traditionele branches. De doorlooptijd van een schip is ook veel langer ten opzichte van een auto. Een auto gaat misschien acht jaar mee, maar een schip gaat zomaar vijftig jaar mee. Uiteraard vindt er dan wel hermotorisering plaats, maar de basis van het schip blijft bij goed onderhoud gelijk. Persoonlijk vind ik de zee- en binnenvaart heel interessant. Het zijn vanuit technologisch oogpunt prachtige middelen. Zeeland Bunkering beschikt overigens ook over een eigen opslagponton van een miljoen liter in Terneuzen. Dat lijkt veel, maar soms gaat het hard. Een schip kan zomaar 100.000 tot 200.000 liter afnemen en soms gaat het zelfs om stortingen van een miljoen liter.”

 

Total producten Oliehandel Dekker B.V.
Total producten Oliehandel Dekker B.V.

Welke producten nemen jullie af bij Total?

"Naast ANAC olie-analyses zijn dat Total smeerolie en brandstoffen. In het bijzonder veel gasolie. Bij oliehandel Dekker nemen we ook benzine en diesel af en soms ook wat AdBlue. Daarnaast maken we gebruik van eigen tankpassen. De Total Dekker-pas waarmee je in heel Nederland kunt tanken werkt prima!”

 

Zijn jullie tevreden over de dienstverlening van Total? Wat zou er beter kunnen?

“We zijn tevreden over Total Nederland. Fijn dat de truck loading in Vlissingen - die twee jaar gesloten was – weer is geopend. Total heeft ervoor gekozen dat daarin fors geïnvesteerd werd zodat deze weer open kon. Dat is ontzettend fijn voor het uitvoeren van onze operationele werkzaamheden. Eigenlijk hebben we binnen ons bedrijf op alle afdelingen met Total Nederland te maken. Via de telefoon hebben we zeer korte lijntjes en we kennen de verschillende personen. Qua verduurzaming van hun diensten en producten kan het soms nog pro-actiever en met nog meer betrokkenheid. Dat kan ons helpen om onze producten en diensten nog verder te verbeteren.”

meer over binnenvaart