Skip to content
Total Hans de Haan directeur Specialties
TotalEnergies Hans de Haan directeur Specialties

“2020 heeft ons veel geleerd en nieuwe inzichten gegeven” 

Een terugblik op 2020, een vooruitblik op 2021 

2020 gaat de geschiedenisboeken in als een bewogen jaar. Hans de Haan, directeur smeermiddelen en specialiteiten bij TotalEnergies, blikt terug op het jaar 2020, maar kijkt ook naar de toekomst. Wat waren bijvoorbeeld de hoogtepunten in 2020? En wat zijn de plannen voor 2021? 

2020 was een bijzonder jaar, hoe heb je dit jaar zelf beleefd?  

“Met gemengde gevoelens. De COVID19-crisis heeft ervoor gezorgd dat we privé, maar ook zakelijk een enorm veranderproces hebben doorgaan. We hebben geleerd om essentiële zaken op een andere manier voor elkaar te krijgen, dat is toch wel bijzonder. Door alle ontwikkelingen is 2020 voor mijn gevoel toch sneller gegaan dan anders. Door het beperken van sociale contacten en afspraken buiten de deur, zijn er minder contactmomenten geweest. Althans, op een andere manier, want dankzij online communicatiemiddelen kun je nog steeds een hoop bereiken. TotalEnergies richt zich in het bijzonder op relatiemarketing om de banden met klanten warm te houden. Die momenten met klanten hebben we anders moeten invullen, op gepaste afstand of digitaal bijvoorbeeld.”

Welke nieuwe ontwikkelingen waren er in 2020 bij TotalEnergies?  

“Dat is dan weer het mooie: we hebben absoluut niet stilgezeten. Er zijn in 2020 talrijke nieuwe ontwikkelingen geweest. De afdeling TotalEnergies smeermiddelen heeft wereldwijd bijvoorbeeld nieuwe kleinverpakkingen geïntroduceerd voor consumenten. Het was een hele uitdaging om deze producten weer goed op het netvlies van onze klanten te krijgen. Daarnaast hebben we in Nederland onze telemetrieservices verder uitgerold. Hiermee is het mogelijk om tijdige levering van bulkleveringen aan klanten mogelijk te maken. Dankzij slimme meetapparatuur kunnen we op afstand zien hoe het met de voorraad is gesteld en hier snel op inspelen door tijdig te beleveren. Inmiddels zijn er al meer dan zeshonderd bulktanks met dit systeem geïnstalleerd in Nederland.” 

 

“Uiteindelijk bouwen we samen aan de toekomst van TotalEnergies en aan de bedrijven van onze klanten.” 

 

Klinkt goed! Maar dat was vast nog niet alles? 

“Zeker niet! In 2020 hebben we bijvoorbeeld TotalEnergies Folia nog beter in de markt gezet, een revolutionaire metaalbewerkingsvloeistof gebaseerd op biologisch-plantaardige grondstoffen waardoor deze milieuvriendelijker, duurzamer en gezonder is dan vergelijkbare producten gemaakt van minerale oliën. Nog een noviteit is dat we voor het eerst asfalt hebben geproduceerd met door TotalEnergies ontwikkelde Long Life bitumentechnologie waardoor de levensduur van asfalt wordt verlengd. TotalEnergies kan deze gepatenteerde TotalEnergies Long Life Bitumen-innovatie nu ook toepassen op het met polymeren gemodificeerde product Styrelf. Hier hebben we grote verwachtingen van.” 

Welke zakelijke hoogtepunten zijn er in 2020 geboekt?  

“Dat waren er genoeg, maar ik wil er graag twee uitlichten. In 2017 heeft TotalEnergies de Nederlandse onderneming PitPoint overgenomen, Europa’s op twee na grootste leverancier van CNG/Groengas-brandstof voor voertuigen. In 2020 hebben we de voormalige Pitpoint-organisatie succesvol geïntegreerd in de organisatie van TotalEnergies Marketing Nederland. Dankzij deze integratie kan TotalEnergies zijn klanten nog beter begeleiden in de energietransitie. Hiermee kunnen we ons absoluut onderscheiden van onze concurrenten. Daarnaast is er nog een hoogtepunt. Op de A4 bij Schiphol – in de richting van Den Haag – hebben we begin december het tankstation in de huisstijl van TotalEnergies omgebouwd, waardoor TotalEnergies nog beter zichtbaar is voor onze klanten en voor alle andere weggebruikers. Toch wil ik nog iets aanstippen met betrekking tot de afdeling Specialties. Ons doel is om altijd dicht bij onze klanten te staan. Dat was gezien de situatie rondom COVID19 best een uitdaging. Toch zijn we er het hele jaar door in geslaagd om onze marktpositie te verstevigen. Ook dat vind ik een zakelijk hoogtepunt.”  

Wat was jouw persoonlijke hoogtepunt in 2020?  

“2020 was voor mij een jaar met ups en downs. Mijn schoonmoeder is naar aanleiding van de eerste coronagolf helaas overleden. Dat deed en doet nog altijd pijn. Gelukkig haal ik veel kracht uit mijn kinderen. Ik vind het bewonderingswaardig hoe zij zich door dit jaar heen slaan. Ik heb niets dan waardering voor de manier waarop ze zich snel aanpassen aan online lessen en ondanks de weinige sociale contacten toch de motivatie vinden om door te gaan. Daar geniet ik dagelijks van, geweldig.” 

 

“We hebben absoluut niet stilgezeten.” 

 

Waar ben je het meest trots op?  

“In het bijzonder op het team van Specialties van TotalEnergies Marketing Nederland. Ik vind het indrukwekkend dat ze ondanks alles er toch voor zorgen dat onze klanten optimaal worden bediend. Daarnaast ook niets dan waardering voor onze TotalEnergies smeeroliehandelaren. Die spelen een onwijs belangrijke rol in ons Nederlandse distributienetwerk. Ook zij zijn tijdens dit soms lastige jaar gewoon doorgegaan met hetgeen waar ze goed in zijn, waarvoor hulde.” 

Wat zijn voor TotalEnergies de toekomstplannen? 

“Hoeveel tijd heb je? Haha, dat zijn er een heleboel, eigenlijk te veel om op te noemen. Ik licht even drie punten uit. Als eerste willen we onze positie in de automotive markt verdedigen. Met name de grote multibranded dealerholdings kunnen we nog heel veel bieden. Ten tweede willen we onze positie op het gebied van industriële smeermiddelen en metaalbewerkingsvloeistoffen versterken. Het huidige marktaandeel biedt nog groeimogelijkheden. TotalEnergies Folia moet ons daarmee gaan helpen. Ook de voedingsmiddelenindustrie heeft potentie. Met onze Nevastane range kunnen we de voedingsmiddelen- en drankenindustrie nog beter ondersteunen. Ook op dit gebied zijn er veel kansen. Waren dat er al drie? Vooruit: nog eentje dan. Ook met onze bitumenactiviteiten in Nederland timmeren we hard aan de weg. Momenteel zijn we voor deze producten te sterk afhankelijk van raffinaderijen in het buitenland. Dat resulteert vaak in onzekerheid over het product. We kunnen onze marktpositie versterken door hier de zaken anders aan te gaan pakken. Kansen genoeg!” 

Wat zou je nog willen vertellen tegen klanten? 

“Dat gezondheid boven alles gaat. Pas goed op jezelf en op anderen. Hopelijk kunnen we de crisis in 2021 achter ons laten zodat we verder kunnen bouwen aan de toekomst. Dat is het belangrijkste. De crisis heeft wellicht veel dingen van ons weggehaald, maar heeft ons ook veel gebracht. Ik heb er persoonlijk veel van geleerd. Mijn mening over thuiswerken is bijvoorbeeld behoorlijk bijgesteld. Het laat zien dat sommige werkzaamheden die we voorheen op kantoor deden en waarvan we dachten dat het niet anders kon, ook uitstekend vanuit huis gedaan kunnen worden. Daarnaast ook direct een kanttekening: sociaal contact met collega’s en klanten blijft ontzettend belangrijk. De mix tussen thuis of op kantoor werken moet in balans zijn. Uiteindelijk bouwen we samen aan de toekomst van TotalEnergies en aan die van de bedrijven van onze klanten.”