Skip to content

Interview Dave Wouters

“Goed zorgen voor het hart van het schip”

Interview met Dave Wouters, Accountmanager Inland Marine

Interview Total Accountmanager Inland Marine
Interview Total Accountmanager Inland Marine

Dave Wouters (39) is als Accountmanager Inland Marine bij Total Nederland betrokken in een bijzondere maar ook vitale wereld. Want zonder binnenvaart ligt het transport van essentiële goederen stil. “Het is aan ons om te zorgen dat het hart van het schip blijft kloppen”, aldus Dave.

 

Sinds wanneer werk je bij Total Nederland?
“Sinds 1 januari 2003 ben ik officieel in dienst. Het werk doe ik nog steeds met heel veel plezier. Waarom?
Total is gewoon een mooi bedrijf om voor te werken, je krijgt de vrijheid om je ideeën uit te werken en je hebt leuke collega’s. Daarnaast heb je als A-merk goede producten in huis, maar het is vooral het klantcontact dat dit werk zo leuk en bijzonder maakt. Dat maakt het plaatje compleet.”
 

Ben je direct als Accountmanager Inland Marine begonnen of heb je eerder nog andere functies gehad?
“Ik ben begonnen op de binnendienst Customer Services, op de afdeling Specialties. Dat heb ik een paar jaar gedaan. In de avonduren heb ik een opleiding HBO Management Economie en Recht afgerond. Daarna ben ik overgestapt naar de financiële afdeling met als specialisme credit control. Ook dat deed ik een paar jaar. Uiteindelijk ben ik op de buitendienst Specialties terechtgekomen. Best grappig, want zodoende kwam ik in contact met klanten die ik op de binnendienst al sprak. Dat had een mooi effect, want je kent elkaar eigenlijk al en dat schept direct een band. Deze functie doe ik nu ongeveer acht jaar, met heel veel plezier. Klanten vinden het erg prettig dat ze een vast contactpersoon hebben. Het is fijn dat je je bij Total goed kunt ontwikkelen. Zodoende ontstaat er telkens een nieuwe uitdaging. De jaren vliegen letterlijk voorbij.”

 

Wat doe je als Accountmanager Binnenvaart en Visserij?
Het is sowieso een zeer leuke functie! Ik heb ongeveer zestig klanten waaraan ik direct of indirect smeerolie producten verkoop. De meeste klanten hebben een bunkerstation en verkopen de olie door aan de indirecte klanten; de scheepseigenaren. Net zoals bij auto’s heeft een schip smeerolie nodig voor de motor. Het gaat hierbij soms om grote volumes van 600 à 700 liter per motor. 

Je hebt in deze functie het doel om relaties optimaal te houden, je maakt langdurige afspraken en ondersteunt de klanten in de verkoop van jouw product. Ik ben altijd beschikbaar voor de eindgebruikers, mochten er bijvoorbeeld vragen zijn. We zitten hierdoor dicht bij de eindgebruiker, de lijntjes zijn kort. Onze producten verkopen we door heel Nederland, uiteraard bij het water. Je moet daardoor mobiel en flexibel zijn. Het kan gebeuren dat ik onverwachts naar het hoge noorden van Nederland moet, omdat daar een motor open is gemaakt en er een probleem is ontstaan. Dan kun je echt je toegevoegde waarde laten zien en ervoor zorgen dat je er zo snel mogelijk bent om te ondersteunen. Dat maakt het werk dan weer heel afwisselend.”

 

Je moet dus goed thuis zijn in het reilen en zeilen in de binnenvaart, hoe blijf je op de hoogte?
“Sowieso door gesprekken die ik voer met klanten. Hoe loopt het, zijn er nog veranderingen? Het zijn vragen die ik regelmatig aan ze stel. De energiemarkt is aan het veranderen. De ontwikkeling van schepen gaat hard. De carterinhoud van schepen neemt ook af door steeds betere motoren. Ik lees veel vak gerelateerde kranten, ontvang nieuwsbrieven en bezoek specifieke websites voor informatie. Maar de meeste informatie krijg ik toch echt van klanten. Die zitten dicht bij het vuur.”

 

Waar ligt de kracht van Total voor deze specialistische markt?
“Ik weet uit ervaring dat we hoogwaardige A-producten in huis hebben die zichzelf al jaren hebben bewezen. Dat is bijzonder prettig, want de klant weet zo dat een smeermiddel van Total zekerheid geeft. Total heeft daarnaast alles in Nederland zitten. Het hoofdkantoor staat in Nederland, klanten hebben een Nederlands contactpersoon, de technische afdeling staat altijd paraat en we kunnen snel schakelen als er vragen zijn. Het complete plaatje dus. De binnenvaartindustrie wordt behandeld als een specifieke markt. Total heeft verder goede verkooppunten met een uitstekend landelijk netwerk. Dat is voor klanten ook fijn. Klanten kunnen onze producten overal krijgen.”

 

Wat is je belangrijkste advies aan klanten?
“Werk met goede producten, de motor is het hart van het schip. Als die niet draait, heb je geen inkomen. Bezuinig daar dus niet op en zorg dat deze in optimale conditie is. Gebruik ook ANAC Olie-analyses want dan monitor je wat er gebeurt in de motor. Er kan altijd wat voorvallen, maar voorkomen is beter dan genezen. Preventief onderhoud werkt. Dan vaar je jaren met veel plezier. Deze olieanalyses zijn in feite de APK van een schip. Ze zijn ook nuttig bij verkoop van het schip, want een groene diagnose geeft aan dat de motor altijd goed is onderhouden en in optimale conditie is. Dat heeft een gunstig effect op de waarde.

Voor klanten is het ook interessant om te kijken op onze speciale binnenvaartportal website. Op deze speciale website heeft de klant toegang tot het TOTAL Smeerschema, Productbladen en het ANAC motordiagnosesysteem. Een klant kan eenvoudig meerdere schepen toevoegen, contactpersonen aanmaken en gegevens wijzigen, dit alles om de communicatie tussen de klant en het bunkerstation en Total zo optimaal en snel mogelijk te maken.”

 

Wat is het leukste dat je ooit hebt meegemaakt binnen je werk? 
“Haha, dat is toch wel de allereerste keer dat ik een tewaterlating van een schip zag, dat maakte echt indruk. Het ging om een groot schip in Friesland. Wij stonden aan de overkant van een 30 meter breed kanaal, dicht bij het schip, maar wel op de kade. Bij de tewaterlating ontstond een gigantische vloedgolf. We moesten letterlijk naar achteren rennen om geen water over ons heen te krijgen. Machtig om te zien, een moment om niet meer te vergeten. Het heeft mijn liefde voor de binnenvaart ook versterkt. Ik ben zelf enorm fan van het water en bezit zelf ook een bootje. Ik vind het vooral bijzonder dat complete families hun hele leven geven aan de binnenvaart. Veel scheepseigenaren wonen aan boord van het schip en reizen van A naar B, de kids volgen school aan boord. Het is met recht een intrigerende, indrukwekkende en speciale markt. Maar het is vooral een markt met prachtige mensen. Je wordt in dit werk een steun voor ze. Dat is geweldig om voor elkaar te krijgen.”