Skip to content

Jaloersmakend is het werk van Gerrit van Doorn. Hij zit bij alle grote automerken en dealerorganisaties aan tafel en weet altijd als eerste welke ontwikkelingen er de komende jaren spelen. Gerrit dient door zijn 38-jarige werkervaring bij Total als vraagbaak, niet alleen voor collega’s, maar ook voor klanten. Maar wat houdt zijn werk als Business Development Manager precies in? Tijd voor vragen, tijd voor antwoorden.

"TOTAL is geen oliemaatschappij meer maar een energiemaatschappij"

Sinds wanneer werk je bij Total Nederland?

“Dat weet ik nog als de dag van gisteren: sinds 1 november 1982.”

 

Wat doe je als Business Development Manager?

Total heeft heel veel internationale overeenkomsten met OEM partners (fabrikanten van een automerk), denk bijvoorbeeld aan Peugeot, Citroën, DS, Mazda, Nissan of Kia. Het is mijn taak om die overeenkomsten samen met ons automotive team uit te rollen in de Nederlandse markt. Samen met de directie van het betreffende bedrijf kijken we hoe we Total als merk sterker kunnen maken. Het doel is om de verkoop van producten van Total bij merkdealers te stimuleren om zo het marktaandeel van Total te vergroten.”

 

"Ik heb de mooiste baan van iedereen. Ik hoor zelfs dat collega’s op mijn functie azen”.

Je spreekt dus heel veel mensen?

“Klopt. Omdat ik overal kom en ik ook bij elke importeur aan tafel zit bij de directie, weet ik alles van het betreffende merk. Ik haak bijvoorbeeld aan bij dealermeetings. Omdat je elkaar binnen deze wereld overal tegenkomt, maakt dat het maken van afspraken ook weer makkelijker. Je maakt ook nieuwe contacten en legt aan mogelijk nieuwe klanten uit wat een eventuele overstap naar Total voor hen kan opleveren. Als je dat goed combineert, ga je naar hogere marktaandelen. We staan wat dat betreft heel sterk met het merk Total.”

 

"Je hebt continu nieuwe ontwikkelingen waar je iets mee kunt doen.”

Total werkt dus ook samen met dealers?

Total OEM Manager Automotive smeermiddelen Gerrit van Doorn

“Zeker. Dit zijn feitelijk LAG’s, een afkorting voor large automotive groups. Dit zijn de grote dealerholdings in Nederland. Er is binnen de automotive een duidelijke trend: kleine dealers worden opgekocht, grote gaan verder en die worden nog groter. Daar spelen wij bij Total ook op in. Ik sta rechtstreeks onder onze Specialties directeur, dat betekent dat er korte lijnen zijn en dat er snel geschakeld kan worden, waardoor wij goed inspelen op de behoeften van onze klanten. Total heeft zeer veel vestigingen van dealerholdings als klant. En die holdings worden alleen maar groter. Indirect groeien wij mee. Voorbeelden zijn Van Mossel en Visscher PGH. We blijven ook nieuwe samenwerkingen opzoeken.”

 

Hoe blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in autoland?

“Door middel van klantbezoeken. Als ik bij dealerholdings kom – dat is één keer in het kwartaal – dan doe je heel veel praktijkkennis op. Verder ben ik geabonneerd op automotive tijdschriften, ontvang ik nieuwsbrieven en kijk ik geregeld op LinkedIn. Ook bezoek ik met regelmaat beurzen. Maar de gesprekken met klanten leveren de meeste informatie op.”

 

Wat zijn actuele ontwikkelingen?

“Dat zijn vooral de ‘New Energies’. Daar willen we klanten warm voor maken. Voorbeelden zijn de schone brandstoffen: EV, CNG, LNG en waterstof. Automatisering rukt ook steeds verder op. Sensoren op bulktanks geven iedere dag een melding hoeveel er nog in de tank zit. Wij kunnen automatisch beleveren en alles inplannen voor onze klanten. Telemetrie is wat dat betreft een prachtige oplossing. We kunnen elkaar steeds meer op afstand versterken. Bovendien kan de dealerholding aan het eind van het jaar in één keer zien hoeveel voorraad er van een product nog is en wat een nieuwe lading gaat kosten. Ideaal voor de boekhouding.”

 

“Total is een one-stop-shop.”

Waar ligt de kracht van Total voor deze specialistische markt?

“Total is wereldwijd de 4de speler op het gebied van energie. We maken onze eigen energie en leveren brandstoffen, gas, stroom, laadpalen, zonnepanelen, smeermiddelen en eigen batterijen. We hebben zelfs een vergunning om stroom te leveren aan bedrijven. Wat dat betreft is Total een energiemaatschappij in plaats van een oliemaatschappij. Alle kennis is in huis om onze klanten te adviseren in de energietransitie. We zijn een one-stop-shop en hebben alles in eigen beheer. Je hoeft dus niets bij derden af te nemen, bij Total is er één loket.”

 

Wat is je belangrijkste advies aan klanten?

“Blijf bij de les, zet je oren open en beweeg mee met de tijd. Vaak kan ik klanten – zelfs op mijn leeftijd - nog informeren over wat er allemaal mogelijk is. Dat maakt het ook erg leuk. Je hebt het gevoel dat je serieus wordt genomen en een toegevoegde waarde biedt. Dan ga je ook met een goed gevoel weg en is het ontvangst bij een volgend bezoek ook weer prettig. Feitelijk gaat de klant er altijd op vooruit. Het werkt dus twee kanten op.”

 

Wat is het leukste dat je in je werk hebt meegemaakt?

“Elke dag is eigenlijk leuk. Toch is het vieren van overwinningen het leukste. Ik doe het niet alleen, maar met een hele groep. Het contact met mensen in dit werk is ook heel fijn. Leuk voorbeeld: Ford dealer Van Kalmthout & Van Niel was een grote smeerolie relatie van ons. Ik had dus vele gesprekken met eigenaar Marijn van Kalmthout, die wij ook sponsorden met zijn races in de Formule Ford en GP Boss. Nadat zijn vrouw bevallen was van zoon Rinus zijn we samen naar het ziekenhuis gereden om de taart te brengen die ik had laten maken met een layout van het circuit van Spa-Francorchamps en de tekst ‘zo vader, zo zoon’ met als achterliggende boodschap dat de aanstaande zoon ook coureur zou gaan worden. En wat blijkt: Rinus van Kalmthout of VeeKay zoals ze hem noemen in Amerika – de zoon van –, is zelfs de winnaar van de NTT IndyCar Series Rookie Championship 2020 geworden. Dat is toch geweldig?!”

 

Hoe probeer je samenwerkingsverbanden met klanten te versterken en uit te bouwen?

“Door persoonlijk het contact te onderhouden en daadwerkelijk op bezoek te gaan. Ik maak ook speciale rapportages zodat klanten per vestiging kunnen zien welke producten er worden afgenomen. Gebruiken ze nog de juiste producten? Bestellen ze niet een te duur product dan dat we hebben afgesproken? Het blijven perfectioneren van het assortiment is belangrijk, helemaal nu er steeds dunnere oliën op de markt komen om auto’s aan de strenge uitstootnorm van gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer te laten voldoen.

 

“Blijf bij de les, zet je oren open en beweeg mee met de tijd.”
 

Hoe is je passie voor de automotive ontstaan?

“Ik heb auto’s altijd leuk gevonden. Toch ben ik niet erg technisch, maar dat is ook een voordeel. Total heeft ingenieurs in huis die wel technisch zijn. Mijn specialiteit is mensen voor langere tijd verbinden aan Total. Niet voor 1 of 5 jaar, maar voor 30 jaar. Ik heb zelfs klanten die al veertig jaar bij ons zitten. Als je het goed doet, je eerlijk bent en je afspraken nakomt, dan gaat dat vanzelf. Ik word elke dag meerdere malen gebeld door collega’s of klanten met vragen. Ook in mijn vakanties. Niet erg, want ik ben graag bezig en ben altijd bereikbaar. ‘Mijn klanten’ willen een antwoord op hun vraag. Bereikbaarheid is de reclame.”

 

Ben je ook in je vrije tijd met automotive bezig?

“Nee, dat weer niet. Ik heb een andere grote hobby: dat is mijn gezin. Ik mag voor de zevende keer opa worden. Wij hebben een extra grote tafel gekocht, want de kinderen komen geregeld thuis eten. Zeker in deze tijd zijn dat soort dingen belangrijker dan ooit.”

 

meer nieuws