Skip to content

Interview Dikran Jessaijan

“Het juiste advies geven, dát is belangrijk”

Interview met Dikran Jessaijan

Total Account Manager Automotive smeermiddelen Dikran Jessaijan

Dikran Jessaijan komt als Accountmanager Smeermiddelen Automotive bij Total Nederland N.V. over de vloer bij diverse autobedrijven met een eigen werkplaats.
“Het contact met mensen maakt dit werk zo ongelofelijk leuk”, zegt hij in een interview. “Geen enkele dag is hetzelfde.”

Sinds wanneer werk je bij Total Nederland?
“Ik ben begonnen bij Total Nederland op 1 januari 2018. Ik werk er nu dus ruim 2,5 jaar, met
heel veel plezier. Total is een fantastische werkgever. Het bedrijf heeft een paar kernwaarden waar ik me sterk bij aangesloten voel.
Total heeft als missie de beste energieleverancier ter wereld te zijn, maakt zich sterk om producten te verbeteren en doet veel ter verbetering van het milieu. Dat spreekt mij erg aan.”

Wat doe je als Accountmanager Automotive?
“In deze functie adviseer ik automotive-bedrijven met een eigen werkplaats over ons brede assortiment smeermiddelen en welke het beste gebruikt kunnen worden. Daarbij maak ik een plan op maat met indien gewenst bijvoorbeeld marketing- en/of werkplaatsmaterialen. Dat is altijd erg uitdagend. De ene keer zit je met een directeur aan tafel, de andere keer sta je onder een auto in de werkplaats te praten met een monteur. Die afwisseling maakt dit werk ongelofelijk leuk. Geen enkele dag is hetzelfde.”

Hoe blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in autoland?
“Ik lees online veel bekende vaktitels, zoals Automotive Online en AMT. Zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt in de sector. Ook ontvang ik heel veel automotive gerelateerde nieuwsbrieven. Daarnaast ben ik een automens, dus die ontwikkelingen komen vaak al direct of indirect naar mij toe. Ik ben al ruim 20 jaar werkzaam in autoland. Ik adem als het ware uitlaatgas, haha. Ik ben ooit als leerlingmonteur begonnen, heb daarnaast gewerkt als vestigingsmanager en als accountmanager. Vooral die laatste functie past erg goed bij mij. Je bent een ondernemer binnen een onderneming. Relatiebeheer is key in dit werk. Ik krijg veel vrijheid. Dat is bijzonder prettig.
En daardoor kan ik persoonlijk maatwerk leveren voor mijn klanten.”

Waar ligt de kracht van Total voor deze specialistische markt?
“De kracht van Total is dat dit bedrijf alle juiste specificaties en homologaties in huis heeft. Dat maakt het verschil. We zijn niet voor niets een van de grootste (energie)bedrijven ter wereld. We kunnen veel bieden voor onze klanten, denk hierbij aan een online 24/7 advies- en bestelsysteem, telemetrie, bulktanks, lokale technische ondersteuning die altijd paraat staat en support op het gebied van marketing zoals lichtbakken, displays en andere ondersteunende acties. We zijn een one-stop-shop voor onze klanten.”

Wat is je belangrijkste advies aan klanten?
“Het is belangrijk dat de klant kijkt naar de toekomst. Constructeurs schrijven steeds meer verschillende soorten smeermiddelen voor. Om de juiste kwaliteit aan de eindklant te kunnen leveren met de bijbehorende garanties is het belangrijk de juiste smeermiddelen te gebruiken. Natuurlijk is prijs ook belangrijk, maar aan de andere kant ook weer niet. Want welke prijs staat er tegenover een langere levensduur van een motorblok door toepassing van hoogwaardige motorolie? Goed advies is nooit te duur. Kijk als bedrijf ook goed naar jezelf. Hoe kijkt je bedrijf naar de toekomst en met welke partijen ga je in zee? De klant kan met alle vragen bij ons terecht. We hebben alles, van olie en gas tot stroom en zonnepanelen.”

Wat is het leukste dat je in je werk hebt meegemaakt?
“Ha, dat is een interessante vraag. Zoveel leuke dingen eigenlijk. Maar onlangs gebeurde er wel iets extra leuks. Ik heb al jarenlang een zeer goede relatie met een klant die nu een oldtimertruck aan het restaureren is. Hij nam contact met mij op om te vragen wat voor olie het beste is voor deze truck. Dat heb ik voor hem uitgezocht, erg leuk om te doen. Omdat het zo’n goede klant is, heb ik hem deze olie kunnen sponsoren. Daarvan was hij zo onder de indruk. Hij stond met een mond vol tanden, haha. Geweldig! Prachtig dat mensen dit enorm kunnen waarderen. Het contact met mensen in dit werk is heel erg leuk.”

Hoe is je passie voor auto’s ontstaan?
“Dan moet ik Ome Paul noemen, mijn grote voorbeeld. Ik mocht met hem als klein jochie mee naar de werkplaats. Je kent het wel: de steeksleutel aangeven, de looplamp bijschijnen. Zo is het begonnen. Dan gaan de jaren voort, je speelt met auto’s, volgt een opleiding motorvoertuigentechniek, bezoekt autoshows en dan rolt het balletje steeds verder. Voor je het weet ben je verknocht aan auto’s.”