Skip to content

10/06/2020 Nieuws

Profiteer maximaal van de verlengde maut-vrijstelling in Duitsland

Beeld van LNG tank en vul pistool
Beeld van LNG tank en vul pistool

Sinds 1 januari 2019 zijn vrachtwagens die op LNG rijden vrijgesteld van Maut (18,7 cent per kilometer). Deze vrijstelling van de forse Duitse tolheffing gold in eerste instantie voor een periode van twee jaar. Recentelijk is aangekondigd dat deze Maut-vrijstelling nu verlengd is met drie jaar, tot en met 31 december 2023.

In combinatie met de LNG-stimuleringsregeling die in Nederland van kracht is, maakt de verlening van de Maut-vrijstelling in Duitsland het rijden op LNG voor internationale transporteurs nu extra aantrekkelijk.

Dubbel voordeel

Nederlandse transporteurs die veel op Duitsland rijden, profiteren door op LNG te rijden namelijk van dubbel voordeel en kunnen daardoor extra veel geld besparen. We leggen dit graag uit:

Door de LNG-stimuleringsregeling die in Nederland van kracht is, krijg je op de Nederlandse LNG-tankstations standaard 18,7 cent korting per kg LNG. Rijd je vervolgens de grens over met je LNG-truck, dan betaal je door de maut-vrijstelling in Duitsland ook nog eens geen tolheffing (óók 18,7 cent per KM). Met de huidige generatie LNG-trucks is met één tankbeurt in Nederland elke plaats in Duitsland bereikbaar. De actieradius van een LNG-truck is namelijk tussen de 1.000 tot 1.500 km.

Om maximaal te profiteren van deze regelingen heeft PitPoint.LNG een strategisch gelegen LNG-tanklocatie in Sevenum bij Venlo, aan de grens met Duitsland. Daarnaast staat er een nieuwe LNG-tanklocatie op de planning in Deventer, op het A1 bedrijvenpark.

TANKEN MET DE TOTAL CARD

Met de Total Card tankt u nu voordelig in Nederland om vervolgens geen tol te betalen in Duitsland. Meer informatie over LNG tanken middels de Total Eurotrafic Card? Meer informatie en aanvragen kan hier. Of neem contact met ons op via het contactformulier.

De extra voordelen van LNG op een rij

Naast bovengenoemd kostentechnisch voordeel, spelen er nog meer voordelen mee. We hebben de belangrijkste nog even op een rij gezet:

  • Schoner: LNG verbrandt veel schoner dan diesel: 30% minder gezondheidsschade dan diesel Euro VI-norm en 10 – 15 % minder uitstoot van CO2. Vervoer op LNG voldoet nu al aan de strenge Europese emissienormen voor vrachtvervoer, zonder dat aanvullende oplossingen voor nodig zijn.
  • Minder geluidsoverlast: Een LNG-motor produceert minder geluid dan een dieselmotor. Dat kan een voordeel opleveren voor binnenstedelijke distributie. In Nederland komen LNG-vrachtwagens in aanmerking voor Piek-certificering. Dat betekent dat die trucks ook buiten de gebruikelijke venstertijden kunnen laden en lossen.
  • Groot aanbod krachtige trucks: De toonaangevende truckmerken hebben tegenwoordig een breed aanbod aan hoogwaardige LNG-trucks. De LNG-trucks van IvecoScania en Volvo doen in vermogen, koppel, laadvermogen en actieradius niet onder voor de moderne dieseltrucks.
  • Transitie naar Bio-brandstof: Wie nu overstapt op het al schonere LNG kan in de toekomst moeiteloos de overstap maken naar het nóg milieuvriendelijkere bio-LNG, waarmee de CO2-uitstoot ten opzichte van diesel in de hele keten met ca. 80% kan worden verbeterd. Er wordt momenteel hard gewerkt aan het beschikbaar maken van Bio-LNG.
  • Europees dekkend LNG-netwerk: In Europa wordt momenteel hard gewerkt aan een dekkend LNG netwerk. Op moment van schrijven zijn er 280 LNG-stations Hier komen inmiddels maandelijks nieuwe LNG-stations bij. Ook Total werkt samen met PitPoint.LNG hard aan de ontwikkeling van nieuwe LNG-tanklocaties in Nederland, België en Duitsland. Op de hoogte blijven van nieuwe locaties? Schrijf je in voor de clean energies nieuwsbrief.

Meer weten? Lees alles over schone energie voor vervoer en onze oplossingen op Mobility & Clean Energies