Skip to content

PostNL bezorgt post en pakketten door heel Nederland. De bestelwagens rijden vele kilometers. Daarom besloot het postbedrijf in 2014 hun wagenpark te vergroenen. Ze schakelde TotalEnergies in voor de levering van groengas. Vanaf 2025 wil PostNL in 25 Nederlandse binnensteden uitstootvrij post te bezorgen. Op deze manier realiseert PostNL een duurzamere bedrijfsvoering.

Transitie naar groengas

De eerste stap binnen de overgang naar een uitstootvrije vloot was het vervangen van aflopende leasecontracten. PostNL ruilde de vervuilende dieselmotoren in voor schone groengas-varianten. Het verzoek aan TotalEnergies was vervolgens om het groengas te leveren. Een belangrijke voorwaarde voor PostNL was de bereikbaarheid van de groengas-tankstations: chauffeurs moeten binnen een acceptabele afstand van het sorteer-/distributiecentrum kunnen tanken. Dit bleek een flinke uitdaging te zijn, omdat er in 2014 nog niet veel groengastankstations waren in de nabijheid van PostNL sorteercentra.

Header PostNL
Header PostNL

Als PostNL zoeken we partners waarmee we door een goede samenwerking onze ambities kunnen waarmaken. De visie van TotalEnergies en het innovatieve karakter van de organisatie sluiten in dat opzicht goed aan bij de ambities van PostNL.

Eduard van Veen, Coördinator fleetmanagement bij PostNL

Aanpak en resultaat

“Om PostNL te ondersteunen in de overgang naar groengas hebben wij ingezet op een heel bereikbare tankinfrastructuur. Wij hebben op basis van ritbestanden prognoses gemaakt waar het beste stations konden worden geplaatst. Zo hebben wij bijvoorbeeld een tankstation in Born geplaatst, tegenover een PostNL sorteercentrum”, aldus Paul de Winter, Salesmanager bij TotalEnergies. Met het ontwikkelen en onderhouden van tanklocaties en daarmee de levering van groengas, speelt TotalEnergies een belangrijke rol in de transitie die PostNL maakt naar zero-emissievervoer. 

 

*TotalEnergies acquireerde in 2017 PitPoint clean fuels. In januari is het klantaanbod van PitPoint en TotalEnergies samengevoegd. Dit project is destijds onder de merknaam PitPoint uitgevoerd.

Meer case studies