Skip to content

Interview Martijn van der Steuijt

“De service moet altijd 300 procent zijn”

Interview met Martijn van der Steuijt

Martijn van der Steuijt en metaalbewerking

Martijn van der Steuijt (42) werkt al bijna twintig jaar voor Total Nederland. In zijn huidige functie als Key Account Manager Lubricants Automotive Heavy Duty houdt hij zich bezig met de verkoop van smeermiddelen aan de grotere en middelgrote transport- en truckwerkplaatsen. Daar komt veel bij kijken.

Je werkt al sinds 2000 bij Total Nederland?

“Nu je het zegt! Time flies when you’re having fun, zo luidt de bekende uitdrukking toch? Ik ben altijd al gek geweest op auto’s. Of beter gezegd: alles met wielen. Kentekens ken ik vrijwel allemaal uit mijn hoofd. De passie voor alles dat rolt en rijdt is altijd gebleven.”

Doe je al jaren hetzelfde werk bij Total Nederland?

“Binnen Total heb ik verschillende functies gehad, van junior accountmanager tankpassen tot netwerkontwikkeling voor de tankstations. Nu ben ik werkzaam bij Total Specialties Automotive, de afdeling die zich bezighoudt met de verkoop van smeermiddelen voor alles met wielen.”

Wat doe je precies binnen de functie Key Account Manager Lubricants Automotive Heavy Duty bij Total Specialties?

“Ik hou me dagelijks vooral bezig met prospecteren en de verkoop van smeermiddelen in het automotive segment ‘heavy duty’. In die rol verkoop ik smeermiddelen aan onder meer transport- en kraanverhuurbedrijven en truckwerkplaatsen. Eigenlijk al het zware transport. Ik kom dagelijks bij transportbedrijven en truckdealers over de vloer die zelf vrachtauto’s onderhouden.

Waaruit haal je de meeste energie in je werk?

“Het klantcontact vind ik geweldig. Je helpt een klant van A tot Z. Je adviseert, verkoopt en geeft ondersteuning. De service moet altijd 300 procent zijn. Nee is geen antwoord. Door kwaliteit te bieden en onderscheidend te zijn, kun je veel bereiken. Total heeft alles onder één dak, van een eigen binnen- en technische dienst tot een eigen marketingafdeling.

Ligt daar dan de kracht van Total?

Ja, alles gaat rechtstreeks en we produceren alles zelf, van smeermiddelen tot vetten. Daardoor kunnen we snel schakelen en leveren we wat we beloven. Klanten weten op die manier waar ze aan toe zijn. Afspraken nakomen binnen de gestelde termijn is zo belangrijk. Doe wat je zegt en zeg wat je doet.”

Wat is je belangrijkste advies aan klanten?

“Bezuinig niet op smeermiddelen, want uiteindelijk levert dat een flinke kostenbesparing op. Goede motorolie voorkomt uitval. Uniek aan Total is dat we zelf olie-analyses doen. Dit ‘bloedonderzoek’ van olie noemen we een ANAC-olie analyse en dit is super interessant voor de klant. Op basis van een oliemonster kunnen we de staat van het voertuig snel achterhalen. Zitten er bijvoorbeeld veel ijzer- en koperdeeltjes in de olie? Zo’n analyse kan de klanten duizenden euro’s besparen, want op basis van de analyse weet de klant of het nog zin heeft om die ene truck een onderhoudsbeurt te geven, of juist een nieuwe truck aan te schaffen.

Graag kom ik bij u langs, u zult zich positief verbazen over ons complete pakket producten en diensten.

U kunt mij bereiken op telefoonnummer: 06-52368889 of via LinkedIn.